top of page

3D-visualisering som markedsføringsverktøy av byrom og næringsparker

  • Forfatterens bilde: Roger Joakimsen
    Roger Joakimsen
  • 6. okt. 2024
  • 2 min lesing

Oppdatert: 25. mars

Eksempel visualisering byrom
Eksempel visualisering byrom

3D-visualisering er nøkkelen i markedsføring av byområder og næringsparker for å overbevise investorer, kjøpere og leietakere. Les videre for å se hvorfor denne teknologien er en smart investering.


Eiendomsutviklere, forvaltere og meglere står ofte overfor utfordringen med å overbevise myndigheter, investorer, kjøpere og mulige leietakere om verdien av et prosjekt, både før og etter ferdigstillelse. 3D-visualisering spiller en avgjørende rolle i denne kommunikasjonen.


«Seeing is believing»


3D-modeller gir kunder og interessenter en levende, dynamisk og realistisk presentasjon av eiendomsmasse og areal. Gode presentasjoner som formidler en stemning eller en historie - i form av bilder, film og interaktive opplevelser utløser ofte de beslutningene vi ønsker. For store prosjekter – enten det gjelder et byområder, næringsparker, boligkompleks eller infrastruktur – kan det være vanskelig å formidle prosjektets fullstendige skala og betydning gjennom enkle presentasjoner. Her kan 3D-visualisering forenkle komplekse ideer ved å tilby en representasjon som formidler helheten så vel som detaljene. Modellen bidrar til planlegging og kan utvides etter behov. Digitektene søker å oppnå en grad realisme som gjør dronefilm overflødig.

For byrom eller større utviklinger kan visualiseringer vise hvordan nye bygninger og infrastruktur vil fungere i samspill med eksisterende miljø, som parker, transportsystemer og nabolag. Dette er spesielt verdifullt når man skal få lokale innbyggere eller offentlige beslutningstakere til å forstå og akseptere nye utviklingsprosjekter.


Samtidig kan de også brukes til å demonstrere alternative design eller utviklingsscenarier, slik at utviklere kan tilpasse seg feedback raskt og effektivt.

 

Vår fremgangsmåte


  1. Befaring og referansefoto. Vi tar foto for visuelle referanser, teksturer og fasader.

  2. Terrengmodell og kontekst. Terrengmodell kan enten kjøpes fra Norkart eller programmer som Placemaker. Dette avgjøres som et resultat av terrengets kompleksitet eller krav til detaljering. Tekstur/satelittbilde byttes til bilder av høyeste kvalitet.For kontekst på «mellomdistanse» benyttes gjerne modell fra Google maps, så lenge ingen endringer i landskap kreves.

  3. Bygninger som skal bearbeides. Enkle gjengivelser av bygninger fra Open Street Map hentes inn via CADmapper, Norkart eller Placemaker. Disse er i seg selv på ingen måte gode nok for en visualisering, men gir informasjon om plassering og lengde/dybde.

  4. Modellering av bygninger. Om vi mottar bygningsmodell fra oppdragsgiver eller ikke – det er her vi legger igjen flest timer. I beste fall slipper vi unna med optimalisering av tilsendt modell (ca 4-8 timer). Om vi tar utgangspunkt i en grov modell fra Open Street Map må vi benytte referansefoto av fasader som vi «bretter ut» til flate perspektiv, omtrent samme prinsipp som et pepperkakehus. Når puslespillet omsider går opp, kan vi modellere ved hjelp av å tegne på selve teksturfotoet (ca. 12 – 25 timer, alt etter størrelse og kompleksitet.)


    Lappeteppe av referansefoto
    Lappeteppe av referansefoto

    Ferdig modell
    Ferdig modell

  5. Modellering av infrastruktur og omgivelser. Veier, fortau, gjerder, kanter, bed, byrom, biler, lykter, strømnett, kollektivtrafikk og grøntområder. Kort sagt; alt som gir liv til modellen.

  6. Materialer, lyssetting, animasjoner og fauna.

  7. Uttak og redigering media.

 

Er du nysgjerrig på hvordan 3D-visualisering kan løfte markedsføringen av ditt neste eiendomsprosjekt? Kontakt oss for å finne ut hvordan vi kan hjelpe deg med å skape engasjerende, visuelle opplevelser.

bottom of page